diumenge, 26 de setembre del 2010

Eres un bon aprenent de llengües?


Si no ho saps, és hora de comprovar quants d’aquests requisits compleixes:

1) Has de ser conscient del procés d’aprenentatge. Això implica que has de conéixer quines estratègies d’aprenentatge t’ajudaran a aprendre millor.

2) Has d’implicar-te activament en el procés d’aprenentatge. La responsabilitat fonamental en aquest procés és teua.

3) Has de demostrar una bona resistència emocional davant de situacions en què el progrés en l’aprenentatge es veja frenat. Has de ser capaç d’evitar la frustració i la desmotivació i transformar-les en motivació i ànim.

4) Has de ser capaç de fer deduccions i hipòtesis per a arribar a generalitzacions i construir regles que et permeten millorar l’aprenentatge per intuïció lingüística.

5) Has de ser capaç de planificar correctament l’aprenentatge, pel que fa a temps i estratègies.

6) Has de desenvolupar una visió de conjunt de la llengua. És a dir, has de tindre clar que una llengua és un sistema lingüístic format per molts més elements que els que vas rebent en el procés d’aprenentatge.

7) Has d’acceptar la dificultat que comporta l'aprenentatge d'una llengua.

8) Has de tindre una voluntat decidida a exposar-te, sense pors, al màxim de situacions fora de l'aula en què es puga practicar l'ús de la llengua que aprens (Internet, televisió, ràdio, premsa escrita, contacte amb parlants de la llengua...).

9) Has de ser capaç d'autoavaluar-te i d'autocorregir-te.

10) Has de llançar-te a pensar i a actuar en un altre sistema lingüístic i no limitar-te a traduir.

11) Has de tindre habilitat per a aprofitar qualsevol element comunicatiu no lingüístic per a augmentar la comprensió lingüística (elements no verbals, coneixement del món, etc.).

12) Has de demostrar flexibilitat per a expressar les idees de maneres diferents, sobretot quan et quedes bloquejat per falta de vocabulari o altres dificultats d’expressió. Hauràs de trobar vies alternatives per a fer-te entendre, usant perífrasis, gestos, etc.

13) Has de perdre la por: la por de cometre errors, la por de fer el ridícul, la por d’esforçar-se, la por de submergir-te en una nova cultura...

14) Has de donar molta importància al conjunt global del que dius i escrius. La llengua no són regles gramaticals només, sinó que hi ha elements pragmàtics i sociolingüístics (d’adequació al context, de nivells de formalitat, etc.) que són fonamentals perquè et pugues comunicar amb èxit.

15) Has d’adoptar una actitud d'obertura i de tolerància respecte a la llengua que estudies i, també, d'empatia cap als qui la parlen.




Bibliografia
Basat en les notes i reflexions d’Enric Serra en el seu bloc Aprendre llengües, [http://enricserrabloc.blogspot.com/2010/08/526-el-good-language-learner.html; consultat el 13 de setembre de 2010].

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada